Europa-flaskeposttale ved Foreningen 2000

EU skibet Halmø besøgte Dragør. Borgmester Asger Larsen holdt tale sammen med MF Karen Jespersen

Europa-flaskeposttale ved Foreningen 2000 – EUROPA 2000 og træskibet Halmøs besøg i Dragør.

Først og fremmest vil jeg gerne sige tak til Foreningen E2 Europa 2000 for invitationen til at være til stede her i dag ved Europareception på skibet “Halmø”.

Det er mig en stor glæde at kunne byde Foreningen E2 Europa 2000 samt skibet Halmø og dens besætning hjertelig velkommen til Dragør havn og Dragør Kommune.

Min “Europa-flaskepost” tale indeholder mine ønsker for Danmark og EU i det fremtidige Europasamarbejde. Det første ønske jeg har, er at Danmark, nu så mange år efter vi indtrådte i Det Europæiske fællesskab, får gjort op med alle forbehold, således at Danmark i fremtiden er et fuldgyldigt medlem af EU. Vore forbehold sætter os udenfor indflydelse og det har vi ingen gavn af. Kun de lande som er fuldgyldige medlemmer af EU får indflydelse på det nye Europa, og her mener jeg, at Danmark har så meget at bidrage med. Derfor skal Danmark sidde med ved bordet, der hvor beslutningerne tages.

Ja til den fælles valuta – Euroen.

Danmark bør hurtigst muligt blive en del af kredsen af de lande som er med i den fælles valuta Euroen. Ved folkeafstemningen om den fælles valuta Euroen var der her i Dragør et klart flertal der sagde ja til Euroen, det er mit håb, at det også vil ske på landsplan i nær fremtid. De økonomiske fordele ved en fælles valuta Euroen er mange. På sigt vil forbrugerne få lavere priser. Handel på Internet vil blive billigere med fælles valuta. Turister og besøgende sparer besvær og udgifter til at veksle. Erhvervslivet sikres mod valutakursudsving og dermed tab. Flere udenlandske investeringer i Danmark. Derfor bør Danmark sige ja til Euroen.

Fælles traktat.

Den nye fælles EU traktat har i en længere periode været til debat. Som varm fortaler for en forsat udbygning og udvikling af samarbejdet i et fælles Europa, er det mit ønske at, der ved den kommende folkeafstemning om den nye EU-traktat vil være et klart flertal for denne. Det er vigtigt at vi med denne traktat får den endelige lovgivning for samarbejdet i Europa på plads. Det er til gavn for Danmark og det er til gavn for Europa.

Fred og samarbejde.

Vi nærmere os hastigt 60 året for anden verdenskrigs slutning. Visionerne med et europæisk fællesskab var og er at vi skal leve i fællesskab med gensidig respekt for hinandens kultur og levevis, og ikke mindst det mål at undgå krige. I det gamle Europa var det den stærkes ret, som afgjorde konflikterne. Derfor havde det gamle Europa mindst en krig for hver generation. Med et fælles Europa, er det slut med krige, nu er det samarbejde og dialog der tæller. Den sidste udvidelse af EU, er klart medvirkende til at vi kan fastholde en fredelig sameksistens. Min vision for EU er at vi indenfor en kort tidshorisont får et samlet fælles Europa fra øst til vest som er til gavn for den enkelte europæer. Med et samlet Europa ville de mange tragiske begivenheder som vi oplevede i 90’erne på Balkan været undgået. Et sidste, men stort ønske er at Europa i meget større grad tager et ansvar for vores fælles nabo i syd, nemlig Afrika. Europa bør mere aktivt gå ind i projekter i bekæmpelse af sygdomme og medvirke til udvikling og demokrati og ikke mindst at påtage sig en meget større rolle i fredsarbejdet på dette kontinent. Europa har en klar forpligtelse og interesse i at yde en større hjælp og indsats på dette store kontinent. Dette til gavn for såvel Europa og Afrika.

Med disse ord overdrager jeg min tale til foreningen 2000 som anden flaskepost tale i sommeren 2004.

Asger Larsen, C
Borgmester