Borgmesteren prøvede at skjule fakta

På sidste kommunalbestyrelse blev der taget stilling til udbetaling af underskudsgaranti til musikfesten.
Kommunalbestyrelsen havde forud fået forelagt en sagsfremstilling med oplysning om, at underskuddet udgør kr. 121.00 og kommunen skal derfor dække de kr. 100.000,-

Kommunalbestyrelsen havde modtaget et notat med meget kritiske forhold om bogføringen hos musikfesten og borgmesteren havde lukket notatet som fortroligt, hvilket i praksis vil betyde, at kommunalbestyrelsen ikke kan redegøre for sine beslutninger.

Konservative ønsker en musikfest i byen. Vi ønsker at støtte op om det frivillige arbejde, men vi stemte imod udbetalingen af underskudsgarantien. Det valgte vi fordi vi finder det uansvarligt og helt urimeligt at udbetale offentlige midler på baggrund af et regnskab der ikke er fyldestgørende og hvor kommunens topledelse har udtalt alvorlig kritik af den regnskabsmæssige forklaring, herunder at der ikke foreligger tilstrækkelig dokumentation for indtægter.

Borgmesterens angreb på åbenheden

Vi mener, at kommunalbestyrelsen burde have sagt nej til udbetaling, eller i det mindste havde forlangt et revisionspåtegnet regnskab. Ud over meget kritisabel omgang med kommunens midler er det ganske alvorligt og meget kritisabelt, at Borgmesteren forsøgte at lukke og hemmeligstemple administrationens beskrivelse af de regnskabsmæssige forhold. Der var intet juridisk belæg for dette og borgmesterens håndtering af sagen kan kun tilskrives, at han ønskede at hemmeligholde problemerne. Problemer der er opstået, da borgmesteren ikke har fulgt tilstrækkeligt op på sagen ved at stille krav til regnskabsaflæggelse.

Konservative stillede forslag om, at notatet blev åbnet så borgerne kan læse om sagen og efter en kort rådføring med sin kommunaldirektør måtte Borgmesteren erkende, at han ikke havde juridisk belæg for sin beslutning om at hemmeligholde oplysningerne.

Det er vigtigt for Konservative at fastholde principperne om offentlighed i forvaltningen og kun de sager der jf. lovgivningen er krav om fortrolighed i, er fortrolige. Det tiltag og beslutning Borgmesteren forsøgte at komme igennem med,  er et alvorligt angreb på principperne om gennemsigtighed og åbenhed i den kommunale administration.

Vi må værne om værdierne

Konservative sikrede, at Borgmesteren åbenlyse angreb på de mest vigtige principper i den offentlige forvaltning ikke kom igennem, men vi sikrede også, at der nu udarbejdes ordentlige instrukser for regnskabsaflæggelse når man skal gøre brug af offentlige midler. Beklageligt at Borgmesteren ikke selv i sin egenskab af formand for kommunalbestyrelsen har fundet det nødvendigt at have dette fokus og ansvarlighed for de kommunale midler.

Vi vil i resten af valgperioden fastholde Borgmesteren i, at vi skal føre en ansvarlig politik og vil fastholde at vi bør fastholde en høj etik, ordentlighed og ansvarlighed i sagerne, hvilket vi har forsøgt at rejse i flere sager, fx da Borgmesteren glemte at udføre en kommunalbestyrelsesbeslutning om udbud af salg af kommunal ejendom, åbenlys forskelsbehandling af foreninger, modstand mod at regulere lejekontrakter der ikke har været reguleret siden 1953 for blot at nævne nogle sager med væsentlige værdier på spil.

Kenneth Gøtterup, Asger Larsen, Uffe Jacobsen

Den Konservative byrådsgruppe