Forsat høj service og høj effektivitet

Den tidligere borgmester Birgitte Rinhardt læser og tolker Indenrigsministeriets nøgletal efter godtbefindende og uden at gå bagved de faktiske tal. Og glemmer årsag og virkning.

I sidste nr. af Dragør Nyt prøver Birgitte Rinhardt at tolke de sidste nye nøgletal fra Indenrigs- ministeriet. Det slipper hun bestemt ikke godt fra. Besynderligt at netop BR først nu udviser så stor omsorg og bekymring for kommunens service og effektivitet, det var bestemt ikke varemærket under hendes ledelse. Helt glemmer BR at nævne hvilket økonomisk kaos Dragørs økonomi var i, da den blev afleveret i 2002 til undertegnede og det nye flertal bestående af C, L, A og V.. Her er årsag og virkning ikke uden betydning. Jeg må blot tage til efterretning at BR havde et absolut flertal og dermed alle muligheder for at styre økonomien, men det lykkes heller ikke. Faktum er at Dragør blev sat på Indenrigsministeriets liste af dårlige kommuner i perioden 2002 og 2003 med krav om økonomisk genopretning.

Skat/effektivitet

På ovennævnte område fastslår BR således, at der intet er opnået med en stram økonomisk politik. Som bekendt var det jo et krav fra ministeren og nedgangen i skat/effektivitet fra 2002 til 2004 fra 0,93 til 0,96 ikke burde være nødvendig. Resultatet er bestemt ikke dårligt henset til at den økonomiske genopretning var igangsat. Til sammenligning skal det oplyses, at tallene i perioden fra 1996 til 2001 var 0,88 og 0,93 altså også et fald i BR’s borgmester periode. Forklaringen er enkel, kommunernes økonomi er under pres og det samtidig med at der pålægges kommunerne flere og flere opgaver at udføre. Altså varm luft når BR bruger nøgletal på denne måde.

Stigning i Sygedagpenge – hvorfor

På ovennævnte område anvender BR vendingen “det mest grelle eksempel er stigningen på sygedagpenge”. Og ganske rigtigt er udgifterne på dette område steget de sidste mange år. Men det er et landsfænomen, og udgifterne i Dragør er ikke steget markant mere end de kommuner vi normalt sammenligner os med. Samtidig skal det bemærkes at tallene for 2004 og 2005 generelt ikke er sammenlignelige med årene før, grundet i en helt ny lovgivning på området. Desuden er disse tal behæftet med en del usikkerhed. Således har det også været tidligere og fra år 2000 til 2001 var der et kæmpe spring i udgifterne på området, hvilket også skyldes ny lovgivning. De nævnte forklaringer er dog ikke ensbetydende med, at området ikke vedvarende har haft politisk fokus. Hvilket ærinde er BR ude i med sine tolkninger og analyser af disse nøgletal, det må nok tilskrives valget i november 2005.

Udligning mere end halveret..?

Skattegrundlaget efter udligning er steget ligesom i andre kommuner, men der er også kommet yderligere udgifter til. Ligesom i andre kommuner vi normalt sammenligner os med. Derudover har Dragør været ekstra hårdt ramt af to grunde; den økonomiske genopretning og øget udgifter til ældreområdet.
Set i ovennævnte lys har Dragør således kun haft en meget svag nedgang i serviceniveauet og det må derfor karakteriseres som et meget fint resultat. Ikke blot politisk har vi måttet arbejde hårdt for at rette kommunen op, men alle medarbejdere i kommunen har ligeledes måttet tage ekstra fat for at bevare og få deres arbejdsplads på rette køl, årsag den katastrofale økonomi som Birgitte Rinhardt efterlod. Dertil kommer at liste T i hele indeværende periode ikke har bidraget til Dragørs genopretning og redning, men blot har siddet med korslagte arme og spillet Rasmus modsat.

Birgitte Rinhardt glæder sig over at udligningen er faldet, men mener at det hele bliver sat over styr af spektakulære projekter – og hvad er så spektakulære projekter?

Er det spektakulært:

  • At børnepasningsgarantien blev genindført med opførelse af ny institution ved Hollænderhallen, således at børn nu kan passes fra de er 6 mdr.?
  • At kystvejen øst om lufthavnen er blevet åbnet.?
  • At der er solgt store arealer til erhvervsformål på LP27.?
  • At der tilvejebringes ca. 200 nye ejerboliger og dermed gang i byudviklingen.?
  • At der bygges 50 almene boliger og 10-12 ungdomsboliger.?
  • At vi nu får en Campingplads.?
  • At vi opfører en ny svømmehal med varmtvandsbassin.?
  • At grundskylden er sat ned.?
  • At udbygningen af Hollænderhallens område forsætter til gavn for kultur, sports-og fritidslivet.?
  • At der opføres en ny børneinstitution på Nord til erstatning for den svamperamte Hyldeengen.?
  • At vi i perioden fra 2002 til 2005 har hævet budgetterne med ca. 10 mio. kr. på ældreområdet.?
  • At vi har solgt jord på havnen til Lodserne således at en gl. Dragør-virksomhed forsætter i byen.?
  • At Dragør Kommunens økonomi er i væsentlig bedring se figur 1 og 2
  • At vi har visioner om at fastholde en forsat gunstig udvikling af Dragør Kommune.?
  • At vi politisk ønsker at styre denne positive udvikling til gavn for borgerne.?
  • Alle resultater taler deres eget tydelige sprog om en positiv udvikling.

Figur 1: Udvikling i likviditeten fra 1993 – 2004

Ultimo året Gns. 365 dage
31-12-1993 4,40 26,6
31-12-1994 -8,0 10,0
31-12-1995 17,8 29,6
31-12-1996 0,8 16,4
31-12-1997 4,9 17,7
31-12-1998 -7,1 23,1
31-12-1999 1,6 24,7
31-12-2000 -16,0 18,0
31-12-2001 -31,2 -3,8
31-12-2002 -9,1 4,3
31-12-2003 -1,8 24,6
31-12-2004 18,5 39,5

Figur2

Er alle disse resultater spektakulære? …ja åbenbart i Birgitte Rinhardts og liste T’s verden er de, for i deres politiske univers må og skal der ikke ske en udvikling i Dragør.

Mon ikke tiden er moden til at BR og liste T konkretiserer deres forestillingsverden.

Med venlig hilsen

Asger Larsen C

Borgmester