Nærdemokrati – KV 2013

Målet er ”næsten” det samme, men midlerne meget meget forskellige. De konservative i Dragør har tænkt sig om, og vil nå målet på en besindig måde, godt gennemtænkt resultat, med økonomien i orden.

Sammenligner jeg det antal stemmeberettige vælgere i Dragør med antal medlemmer i de politiske partier i Dragør, er der skræmmende stor forskel.  Men Dragør er ikke enestående i den sammenhæng. Det gælder hele landet.

Derfor repræsenterer kommunalbestyrelsen heller ikke de stemmeberettigede i Dragør. De repræsenterer de politiske partier i Dragør, der overhovedet ikke er repræsentative for Dragørs befolkningssammensætning.

Nøjagtig det samme er tilfældet på landspolitisk plan. Men nu gælder det jo kommunalvalget. Og her vil jeg konstatere, at modsætningerne i Dragørs politiske ”spil” er uhyre små. Det er detaljerne i det små,  vi skal nærlæse, for at finde forskellighederne, i de væsentlige spørgsmål. Forskellighederne i metoderne til at nå målet, er derimod meget store.

Men spillereglerne skal overholdes.

Alle er enige i, at det altdominerende i tidens problem er at styre økonomien. Det faktum kender både du og jeg. Siden den økonomiske krise startede i 2008 er problemet vokset, og har efter min mening været med til at mindske de demokratisk valgte politikeres indflydelse,  til fordel for de mennesker, der fremlægger de økonomiske muligheder i og for Dragør. Det er ikke godt for den demokratiske process, som bl.a. den demokratisk valgte Kommununalbestyrelsen burde stå som garant for.

Men yderpunkter findes der altid. Der er dem, der spiller hasard med økonomien i et forsøg på at sætte en politisk dagsorden, og så er dem dem, der tænker sig grundigt om, vil den samme dagsorden, men uden hasardspillet.  Som f.eks. skolesagen i Dragør. Målet er ”næsten” det samme, men midlerne meget meget forskellige.  De konservative i Dragør har tænkt sig om, og vil nå målet på en besindig måde, godt gennemtænkt resultat, med økonomien i orden. Og vil gå kreative nye veje for at finde det økonomiske råderum til den beslutning.

At Natur og miljøklagenævnet nu har underkendt Socialdemokraterness, Venstres, DF’sog SF’s udbygningsplanerne på St.Magleby skole på grund af en manglende lokalplansbehandling, uanset de var vidende og advaret om, at dette var lovmæssigt påkrævet, er et klart bevis på, at den politiske ledelse af kommunen er utilstrækkelig og det er katastrofalt, at flertallet ikke udviser større respekt for borgerne og borgernes midler.

En hovsa-løsning for løsningens skyld og for lånte penge (60 mio). Masser af protester fra mennesker med faglig og saglig indsigt i sagerne. Bla. kan ingen blandt beslutningens partier endnu fortælle os noget om, hvordan regningen skal betales. Skræmmende at gennemføre store politiske dagsordner med helt uvisse store økonomiske konsekvenser for alle borgere i Dragør på den måde.

Sten Brincker

Kandidat for de konservative i Dragør til KV 2013.