Parkeringsafgifter i Dragør – nej tak
Igennem længere tid har der været en del drøftelser i den offentlige debat om parkeringspladser i Dragør. Debatten blev genstartet af dels Socialdemokraten Lisbeth Dam Larsen rejste spørgsmålet om det vil være en gode ide at indføre parkeringsafgifter, suppleret af Liste T der meldte ud, at en parkeringskælder under dele af havnen og gammel by ville være en mulighed.
Lidt om rammerne
Vi taler og skriver meget om at der mangler parkeringspladser i Dragør. I de trafikoptællinger kommunen har foretaget, har vurderingen været, at der er tilstrækkelige med parkeringspladser, men at det er vanskeligt at få folk til at anvende de pladser der er ledige.
Når vi taler parkeringsafgifter er reglerne i 2020 lavet om, således at de første kr. 4,6 millioner kommunen har i indtægt på parkeringsafgifter må kommunen selv beholde. Ud over dette skal staten have en stor andel.
AOVT godkendte mulig nedlæggelse af 18 parkeringspladser
Februar 2019 gav Venstre, DF, Socialdemokraterne og Liste T museet lov til, at arbejde videre med forslag om at etablere et markedstorv, på de eksisterende 18 parkeringspladser bag museet på havnen. Denne politisk godkendelse er fortsat gældende med, at parkeringspladserne kan nedlægges til fordel for museets ønske om udeaktiviteter.
Udfordringen omkring den gamle by og havnen
I takt med at flere familier har fået to biler mærker vi også i Dragør et stigende antal biler. Og vi ser det i dag tydeligt ved, at mange biler er parkeret på Vestgrønningen. Samtidig med at vi har et pres i og omkring byen, har vi ledige parkeringspladser på den yderste del af såvel den gamle havn som den nye havn, hvor det samtidig viser sig, at er vanskeligt at få os selv til som borgere at køre det længere væk for at parkere og vi har også udfordringen med at få turister til at parkere disse steder
Vi løser det ikke med parkeringsafgifter
De politiske visioner om at indføre parkeringsafgifter løser på ingen måder problemerne. Der i mod vil indførelse af parkeringsafgifter rundt om den gamle by medføre to problemer. Det ene er, at det vil medføre stor gene for egne borgere, at skulle betale for at parkere. Det mener jeg ikke vi skal byde borgerne. Det andet er, at en afgift i og omkring gammel by, vil flytte parkeringen ud til de omkringstødende veje og villakvarterer. Dermed vil man blot flytte problemet, til gene for andre borgere. Det er ej heller vejen frem. Vi løser heller ikke parkeringsudfordringerne med at fjerne flere parkeringspladser, jf. de andre partiers ønske og beslutning fra 2019.
I stedet må vi arbejde på flere fronter. Det ene handler om, at skilte vores parkeringsmuligheder langt bedre end vi gør i dag, over for besøgende i byen. Ved alle indfaldsveje skal der være henvisning til nærmeste parkering og gerne med, hvor mange ledige pladser der er. Det får besøgende til at søge mod disse pladser og vi får flyttet bilismen fra besøgende til de ledige pladser, med mindre pres på området omkring gammel by. Dernæst må der arbejdes på muligheder for oprettelse af flere parkeringspladser. Det kan se ved at lave skråparkeringer i stedet for lige parkeringer. Vi kan se om der kan være arealer der kan anvendes til parkering, fx den gamle rådhushave. Men fra min og Konservative side bliver det et nej tak til parkeringsafgifter.
Venlig hilsen
Kenneth Gøtterup
Borgmesterkandidat
Medlem af kommunalbestyrelsen
Konservative