Skolesagen – måske uden en køber

Når valgperioden med udgangen af 2013 er overstået er det nok de færreste der ser tilbage på sagen om Dragørs skoler med særlig stolthed.

Aktuelt har sagen taget en helt ny drejning. Men inden vi ser på den nye udvikling, så lad os tage et tilbage kig på, hvad der egentlig er sket i 2010 og 2011.

Den oprindelige langsigtede plan

Juni 2010 blev den konservative gruppe enige med Socialdemokraterne, Venstre og DF om, at sætte Dragør Skole og skolen ved Vierdiget i udbud med det formål, at få et realistisk billede af, hvad skolerne kunne indbringe ved salg. Planen var, at når man kendte salgspriserne kunne vi tage endelig stilling til en ny skolestruktur, med et håb om, at salget kunne finansiere 2 nyrenoverede skoler i Dragør. Der var også enighed om, at der ikke skulle foretages yderligere og at evt. fremtidige SFO vil forblive i nuværende lokaler.

Forligsbruddet der førte til kaos

Af uransagelig grunde valgte de 3 partier, A, V og DF, at bryde aftalen ved efterårets budgetforhandlinger 2010 og vedtog en institutionsstruktur der ændrede på hele institutionsområdet, lukning af fritidshjem, flytning af børn mv. En beslutning der blev truffet uagtet at de 3 partier ikke vidste hvordan en fremtidig skolestruktur skal se ud. Den konservative gruppe meddelte, at vi agtede at stemme for beslutninger der holdt fast i den oprindelige langsigtede plan, men at vi ikke ønskede at lave en reform pakke i omvendt rækkefølge uden at vide om det hele kunne blive til noget. Med andre ord, lad os se hvad vi har råd til og derefter træffe beslutning.

Kaos fortsatte med en 2. skoleplan.

For at demonstrere handlekraft valgte A, V, DF at stemme for at fusionere skolerne med fælles ledelse, ændring af navne mv. uden at vide, om der overhovedet ville blive råd til at ændre på de fysiske rammer. Med andre ord,  at det var vigtigt at vise handlekraft og kaste personalet ud i strukturelle omlægninger med risiko for, at der slet ikke bliver råd til at skabe ændrede fysiske rammer.

Salget af skolerne og flertallets 3. skoleplan

Ved behandling af købstilbudene på skolerne besluttede det samme flertal, nu med støtte af SF, at sende Vierdiget skole i udbud på ny og samtidig bede forvaltningen om, at fremlægge et nyt beslutningsforslag gående på, at St. Magleby skole ændres til en 3 sporet skole, Nordstrandskolen (nu Dragør skole) ændres til 3 spor og Dragør skole (Vestgrønningen) forbliver 2 sporet. Prisen for dette var 80 millioner kr.

Verdens bedste SFO

Beslutningen om den nye 3. skoleplan indebærer også, at dele af SFO´erne placeres på skolerne. Det vil sige, at en del af børnene skal forblive på skolerne hele dagen og andre skal være i de gamle fritidshjemslokaler. Personalet skal fordeles over flere lokaliteter uden mulighed for optimal udnyttelse af ressourcerne. De børn der forbliver på skolerne hele dagen, skal være i et miljø hvor der ikke er taget højde for udendørs legefaciliteter, inventar og indeklima i byggeprisen på de 80 millioner kr.

Bud nr. 2 og den 4. skoleplan

Da udbudsrunde nr. 2 var tilendebragt blev skolen solgt til et bud p. 62 millioner kr. bestående af et solidt flertal, hvor kun undertegnede og Liste T var imod salget.

Herefter afventede man så udmeldingerne fra arkitektfirmaet om, hvad det mon koster at bygge til på skolerne og samtidig havde samme flertal, i mellemtiden besluttet sig for, at der bør være endnu en ny skolestruktur i Dragør, nu med skoler opdelt fra 0-5 klasse og andre fra 6-9. Klasse.

Samtidig var det samme flertal ved efterårets budgetvedtagelse blevet enige med sig selv om, at det slet ikke var nogen god ide med de fusionerede skoler med to skoleledere, men at man i stedet vil have 3 skoleledere.

Aktuelt har flertallet nu fået af vide, hvad det koster at lave en ny skole og det viser sig, som vi havde forudset, at der slet ikke er råd til en fornuftig løsning. Modellen vedr. ind og udskolinger i Dragør er behæftet med så stor usikkerhed, at ingen med sin sunde fornuft i behold kan gå efter denne løsning. Der er så kun èn model tilbage, og det handler om, at lave 3 helhedsskoler fra 0-9. Klasse. Men denne model kan heller ikke lade sig gøre, hvis flertallet vil opretholde deres løfte om forbedrede undervisningsmiljøer. Det vil betyde, at Nordstrandskolen skal omdannes til en skole på næste 900 elever, med væsentligt forringede udearealer og forringede undervisningsvilkår, samtidig med at løsningen indebærer, at ca. 120 børn ikke har nogle SFO pladser, da disse ikke kan etableres på skolen.

Det er for os en gåde, hvorfor et flertal ikke dropper deres skoleplaner, når alle udregninger viser, at det ikke kan lade sig gøre.

Måske ingen køber

Kommunalbestyrelsen er netop orienteret om, at køberen af Vierdiget grunden har meddelt, at han ikke ønsker at købe grunden da der ikke kan etableres butikker. Flertallet der solgte grunden havde ellers ingen indsigelser mod disse planer da de modtog skitseforslaget, men meldte først klart ud,  da det lokale erhvervsliv på saglig vis, beskrev hvilken betydning en ændring i centerstrukturen ville have for erhvervslivet i Dragør.

Det samlede flertal havde i sidste nummer af Dragør Nyt et indlæg, hvor de redegjorde for, at de nu ønsker at fastholde helhedsskoler fra 0-9. Klasse i Dragør. Om flertallet nu stopper deres skolereform vides ikke. Det vil være det mest naturlige, men omvendt viser ovenstående gennemgang, at flertallet har ført en slingrekurs uden styring.

Kenneth Gøtterup

Uffe Jacobsen