Borgmesterens budgettale, budget 2004 2. behandling

I midten af firserne blev den konservative statsminister Poul Schlüter landskendt for at udtale: ”Det går ufattelig godt”. Og hvis man kaster et hurtigt blik på de økonomiske nøgletal for Dragør kommune, så kunne man fristes til at gentage Schlüters bevingede ord. Uden sammenligning i øvrigt, jeg skal nok vare mig. For selvom økonomien i Dragør kommune er voldsomt forbedret de seneste to år, så er vi stadig langt, fra målet. Og her må jeg altså sige at Dragørs økonomi er ikke god – og jeg gentager gerne

– Dragørs økonomi er ikke god, men den er i væsentlig bedring. Økonomien er sårbar overfor de investeringer der ligger ude i fremtiden og ikke mindst den meget store gæld fra fortiden. Derfor skal den meget store gæld nedbringes over de kommende år, hvis ikke kommunens økonomi igen skal kollapse. Det er derfor vigtigt at vi i de kommende år har fokus på den langfristede gæld med det klare
mål at få den nedbragt.

Lad mig starte med at ridse den økonomiske situation op: I år 2000 havde Dragør kommune et driftsunderskud på 29,5 millioner kroner. I år 2001 blev underskuddet 27,9 millioner kroner. Der blev altså i løbet af to år brugt 57,4 millioner kroner mere end der kom ind i skatter. Ydermere voksede også kommunens langfristede gæld betragteligt i årene med Liste T ved roret. Der var altså tale om en gigantisk lånefinansieret forbrugsfest helt uden hold i virkelighedens verden.

Dette belastede naturligvis kommunens kassebeholdning og i en sådan grad, at vi ikke længere overholdt de love og regler der gælder for kommunernes økonomi. Dragør blev sat på Indenrigsministeriets observationsliste med et klart krav om at en genopretning skulle finde sted og at likviditeten skulle være mindst plus 15 mio. kr. målt over 365 dage pr. 31. december 2003.

Jeg har sagt det før – og jeg gentager gerne – det er mig komplet uforståeligt, at det kunne gå så galt, når man tænker på, at Dragør havde et af landets højeste  skattegrundlag. Vi i kommunalbestyrelsen har et fælles ansvar for at kommunens økonomi er i orden og vedvarende rettes til i forhold til de tilbud og ydelser der skal leveres. Jeg har ved en tidligere budgetbehandling, hvor vi fra konservativ side sagde stop, udtalt, at da vi løftede pegefingeren var der et lille bål i kælderen, men nu brænder hele huset. Vi står i dag i et brandskadet hus og nu er vi i gang med udbedre skaderne. Og her må vi sikre os at genopbygningen sker med ikke brandbare materialer, vi ønsker ikke at opleve en ny brand. derfor skal vi forsat og vedvarende have fokus på kommunens økonomi.

Opgaven, da det nye flertal tiltrådte i begyndelsen af 2002, var altså at forestå en genopretning af en helt igennem elendig økonomi. Første skridt var budgetrevisionen i marts 2002. Den sikrede, at Dragør kommune i 2002 kom ud med et lille overskud på 2,1 millioner kroner. Næste skridt var budgettet for 2003 og her forventer jeg ligeledes lille overskud. Med det foreliggende budgetforlig for 2004 tager vi endnu et skridt i den rigtige retning mod en bedre økonomi.

Og at økonomien rent faktisk er i forbedring, det viser nogle af de økonomiske nøgletal med stor tydelighed. Som nævnt har vi nu rimeligt styr på driften og samtidig er kommunens likviditet kraftigt forbedret. Den gennemsnitlige likviditet over de seneste 365 dage er nu på 24 millioner, hvilket ligger over Indenrigsministeriets krav på 15 millioner kroner ved udgangen af 2003. Vi forventer, at denne positive udvikling fortsætter også i 2004. Det er dog vigtigt at huske på, at kassebeholdningens nuværende størrelse ikke er det samme som en opsparing. Kassebeholdningen dækker kun lige akkurat den løbende drift, og det er værd at tænke på, at vi ved udgangen af 2003 forventer at have en negativ kassebeholdning på ca. 8 millioner kroner. Derfor er der forsat grund til at have fokus på styrkelse af kassebeholdningen.

Den forbedring af økonomien, som vi trods alt har set, vil få nogle i Dragør – både borgere og politikere – til at tro, at vi nu igen kan åbne pengekassens låg på vid gab og begynde at dele ud af pengene. Og det kan da også være svært at forstå, hvorfor økonomisk tilbageholdenhed stadig er nødvendigt. Men faktum er, at Dragør kommune plages af en meget stor langfristet gæld. For ti år siden var gælden på 31 millioner kroner, og ved udgangen af år 2003 vil den være vokset til 180 millioner kroner. Vi har således alle i kommunalbestyrelsen et fælles ansvar for at få nedbragt gælden og i øvrigt kan vi ikke være bekendt at overlade en sådan gæld til kommende generationer. Desuden udgør afdrag og renter på gælden ikke en uvæsentlig udgiftspost og det økonomiske råderum ville være bedre med en mindre gæld. Indenrigsministeriet har da også bemærket dette for i deres seneste brev til kommunen skriver de: ”Ministeriet finder anledning til at bemærke, at Dragør Kommune, vurderet på grundlag af de modtagne økonomioplysninger, har en forholdsvis høj langfristet gæld”.

Dette er en meget pæn hentydning om, at nu må lånefesten stoppe. Vi skal i gang med at nedbringe den langfristede gæld, dels af førnævnte grunde og fordi  befolkningsprognoserne taler deres tydelige sprog. Vi bliver flere og flere ældre, så der bliver færre til at betale af på gælden. Og samtidig oplever vi i øjeblikket et faldende skattegrundlag i kommunen. Det er altså af afgørende vigtighed, at vi stadig fører en forsigtig og stram økonomiske politik.

Dette års budgetforlig vil blive stemt igennem af De Konservative, Venstre, Socialdemokratiet og Helge Bromer. Dog er der rigtig mange punkter hvor der trods alt er enighed i hele kommunalbestyrelsen. Det siger sig selv, at det ikke er nogen let sag, at enes fire parter i mellem. Jeg er dog tilfreds med det resultat, som vi har nået. Vigtigst er det at slå fast, at der ikke er besparelser på den service, som kommunen yder sine borgere. Vi fastholder et uændret niveau fra 2002 og 2003. Samtidig får vi lejlighed til at indføre en række forbedringer dels via million puljen som er vokset til næsten 1,7 mio. kr. og dels ved nye budgetforslag, som forhåbentligt vil komme mange borgere til gode.

Pasningsgarantien vil komme til at gælde fra seks måneders alderen, og samtidig flytter vi penge til fritidshjemmene og klubberne som en naturlig tilpasning på børnepasningsområdet. Med pasningsgarantiens indførelse åbnes der mulighed for at hæve taksterne fra 30% til 33%, hvilket er prisen for at Dragør kan indføre denne garanti. Vi afsætter 500.000 kroner til udvikling og forskønnelse af havneområdet, ligesom der er afsat penge til asfaltering af parkeringsarealet ved Stejlepladsen.

Havnens udvikling er et af temaerne når kommuneplans arbejdet påbegyndes her ultimo oktober, derfor er det vigtigt at nye tiltag og aktiviteter på havnen ikke er en hindring for en samlet plan for havnens udvikling. Desuden sætter vi massivt ind på skoleområdet, hvor vi skal bruge penge på at implementere den nye folkeskolelov, ligesom vi vil fortsætte med en tiltrængt renovering af skolerne. Endelig afsættes der yderligere 4,5 millioner kroner til Hollænderhallen og svømmehallen vel nok det område som alle forligsparterne er enig om skal prioriteres højest. Det er vigtigt, at der et ordentligt kapitalgrundlag når opgaverne skal udføres.

Alt i alt er det et budget, som borgerne i Dragør kan være tilfredse med. Også fordi, vi stadig formår at holde den rette kurs mod en bedre økonomi.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at rose og takke  parterne bag dette forlig. Alle har vist stor vilje til at nå de fælles mål, og alle har vi måtte give os lidt i forhandlingerne. Ikke mindst kan vi glæde os over, at vi har lykkes med endnu et budgetforlig hvor der at udvist vilje til samarbejde og det at fastholde en god dialog for at nå et for alle tilfredsstillende resultat, alle har vist sig villige til at tage et medansvar.

Desværre kan der ikke lyde helt samme rosende ord til de to lokallister, Liste T og Liste L. Dertil var der på en række punkter for store meningsforskelle og på en række andre områder var synspunkterne langt fra hinanden. Men det faktum at vi har afholdt møder og forsøgte at nå hinanden lover godt for de næste års arbejde i kommunalbestyrelsen. Desværre lykkes det ikke denne gang at få enderne til at nå sammen med Liste T og Liste L, hvilket jeg personligt er ked af. Jeg så gerne at det var en enig kommunalbestyrelse som vedtog Dragør kommunens budget for år 2004. Og jeg havde gerne været den formand for kommunalbestyrelsen som var lykkes med at formidle et sådant resultat. Det ville have været et historisk øjeblik, hvis det var sket, men det lykkes altså ikke. Det skal dog ikke afholde mig fra at forsøge igen ved næste års budgetforhandlinger.

Lad mig afslutningsvis endnu engang minde om de store udfordringer, som vi står overfor de kommende år. Den økonomiske udfordring er en fortsat konsolidering og en nøje prioritering af investeringerne i nye aktiviteter. Vi står nemlig overfor et stigende antal skoleelever frem til 2008 og antallet af ældre er også stigende, og samtidig har vi høje ambitioner hvad angår udviklingen af Hollænderhallen inklusive svømmehallen og Havnen. Alle områder som betyder at der skal penge til.

Budgettet for 2004 er præget af sund fornuft, og det er endnu et skridt i den rigtige retning

Således anbefaler jeg det fremlagte budgetforlig til kommunalbestyrelsens godkendelse.
Asger Larsen
Borgmester