Dragør Museumsforening 75 år

Den 10. januar 2005 fyldte Dragør Museumsforening 75 år, og borgmester Asger Larsen holdt følgende tale i forbindelse med højtideligheden

Borgmesterens tale:

“Indledningsvis vil jeg på vegne af Dragør Kommunalbestyrelse ønske hjertelig tillykke med fødselsdagen.

For mange er en 75 års fødselsdag en høj alder, man har nået skelsår og er godt i gang med sit otium. Men for en museumsforening trykker alderen jo ikke når man kun er 75 år. Vi kan være stolte af 75 år, og det er lykkedes i hele 75 år at bære vores historie med os.

Men nogen alder er det jo ikke! For at lege lidt med titlen på jubilæumsskriftet, så kan Museumsforeningen med sine bare 75 år skue ude i fremtiden og sige: Der bliver stadig megen en fortid at fortælle nutiden.

Museumsforeningen blev som så meget andet startet på folkeligt initiativ. Det er det folkelige initiativ – ikke et kommunalt initiativ, der skal sikre, at der er grobund og energi i ideen. Der har nu i ¾ århundrede været folkeligt opbakning til ideen – tillykke med det.

Faktisk går historien jo længere tilbage end 75 år. De første folkelige initiativer er i 1887 med etableringen af Dragørs Fremme. 14 år senere fokuseres der så mere på det historiske, da man etablerer “Øen Amagers historiske samling”. Som navnet fortæller, er hovedsigtet at fortælle om amagerkulturen eller hollænderkulturen. Men der blev da også plads til en dragørstue på den gård man købte i 1920.

Med tiden stiger selvbevidstheden og ambitionsniveauet, så i januar 1930 stiftes Dragør Museumsforening. Som vi i Kommunalbestyrelsen kender det så godt, så ønsker enhver sportsklub og forening tag over hovedet. Sådan havde Museumsforeningen det naturligvis også, og de gik fluks til kommunen. I 1932 overtager foreningen sin bygning for at åbne museet i 1933 – dog kun i den vestlige del af bygningen.

I 1938 overtager Museumsforeningen hele bygningen.

I 1962 bliver Dragør Museum statsanerkendt og får samtidig statstilskud.

I 1963 får Museumsforeningen en stor del af maleren Christian Mølsteds samlinger.

I 1966 får man malerens atelier for i 1974 at indvie det lille kunstmuseum midt i den gamle by.

I 1974 professionaliseres aktiviteterne yderligere. I forbindelse med kommunesammenlægningen ansætter man en museumsinspektør i fællesskab med Amagermuseum. I 1990’erne ansættes yderligere personale og man overtager også turistinformationen.

Museumsforeningen startede altså på et smukt folkeligt initiativ. Med tiden og med det stigende ambitionsniveau er der kommet offentlige midler til – og professionelt personale. Men Museumsforeningen har holdt fast i det folkelige initiativ. Det synes jeg er meget rigtigt og meget vigtigt. For det er gennem det folkelige initiativ vi bedst formidler vores fælles historie og kultur.

Jeg vil gerne vende tilbage til foreningens start og dvæle lidt ved den. Historien fortælles jo så glimrende og underfundigt i festskriftet. I 1927 opfordres Dragørs nye doktor, dr. Poul Dich, til udtrykke sine nytårsønsker i 1928 for Dragør til Dragør Posten. Doktor Dichs nytårsønsker var bl.a. (og jeg citerer):

“Efterhånden som Dragør i stigende grad bliver befolket og afhængig af landliggere, udflyttere og turister og samtidigt dens befolkning i stigende grad på grund af forholdenes udvikling søger sin beskæftigelse i København, vil påvirkningerne fra Hovedstaden lidt efter lidt udslette de rester af ejendommeligt hjemstavnspræg, som endnu hviler over Dragør og omegn hvad angår bebyggelse, klædedragt og skikke”

Med denne svada opfordrer Poul Dich så til at arbejde mere for bevarelsen af de kulturhistoriske værdier.

Poul Dich havde jo ret i sit syn på udviklingstendenserne. Og det pudsige er jo, at vi kan stadig se de selv samme udviklingstendenser. I dag er det måske ikke bare udviklingen i København og hovedstadsområdet, der præger udviklingen. Med Øresundsbroen, Ørestaden og Lufthavnen har vi globaliseringen lige udenfor døren.

En anden lille pudsighed er jo, at Poul Dich ikke var “en af voere”. Selvom Poul Dich måske ikke skal have hele æren, så kan en profet udefra en gang imellem være sundt for perspektivet.

Som konservativ er min grundholdning jo, at vi skal bevare for at forandre. Kun det bedste fra fortiden kan vi bruge til at forme fremtiden med.

Dragør Museumsforening gør et fantastisk arbejde for “Ren og klar skal Nutid føre Fortids Røst til Fremtids Øre”.

For at borgerne kan forstå fortidens røst skal historien og kulturen fortælles ud fra den forståelse borgerne har af deres nutid og fremtid. En forståelse som bl.a. er, at vi er en del af øresundsregionen. Det er en stor og vigtig udfordring, som jeg er overbevist om at Museumsforeningen kan løfte.

Med disse ord vil jeg endnu engang ønske Museumsforeningen hjertelig tillykke med de 75 år og bede formanden om at modtage denne check fra Dragør Kommunalbestyrelse.